Svåra kulturfolk...

Björn burkar alltid sucka åt vad han kallar för svåra kulturXXXXR. Dessa svåra kulturXXXXR hörs och syns enligt Björn på radio och tv, ofta i de kanaler som varit med sedan urminnes tider. När jag ber Björn beskriva lite mer utförligt, exakt vad han menar med, svåra kulturXXXXR kommer ord som dramaten, teater, modern kost, instalation, feminist, dryghet, miljörävar, åsiktsmaskiner, bokmalar, känslor, konstnärskap, clownkläder i starka färger, mycket hår överallt. Ibland, i förbifarten kan jag höra Björn säga; det där är en sån där svår jävel, åt någon på tvn eller någon mötande.
 
De som bäst passar in i mallen och utgör prototypen över svåra kulturXXXXR är de personer som säger sig spela teater. När Björn hör något i stil med dramaten, replik eller inlevelse med känsla, får han något svart i blicken och ansiktet bleknar. 
 
När vi åt frukost idag frågade jag Björn om han skulle kunna tänka sig att spela teater. Under veckan som gått har jag mött människor som spelar teater och blivit lite intresserad av hela grejen. Hur kommer man liksom på idén, om att vara med i en teater, eller att regissera en? Alla mina olika frågeställningar häröver mynnade ut i frågan över hur man egentligen kan veta vad man tycker om att göra eller är intresserad av, utan att ha provat. Hur kan björn vara så säker på att han inte gillar teater när han aldrig har provat? Som man brukar säga till barnen, man måste smaka på maten innan man kan uttala sig om smaken... Vid frukostbordet frågade jag Björn om han inte skulle börja i teater, vem vet han kanske skulle göra sig som en dramatisk rollinnehavare och tycka att det var riktigt roligt.
 
 
 
Björn fick nått i blicken.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0