Ungavuxna utanför arbetsmarknaden!

Jag sitter här och läser platsannonser. Just nu läser jag kommunala sådana. Ofta hör man att medelåldern är hög inom den offentliga sektorn och att yngre behöver rekryteras. Likväl läser jag överallt i kvalifikationerna som krävs för tillträde till  diverse tjänster:

Utbildning och flera års dokumenterad erfarenhet krävs.

Utöver utbildning krävs många års dokumeterad erfarenhet. Här blir jag upprörd! Jag ställer mig frågande till denna ekvationslösning. Hur är detta möjligt? Hur kan de nyutexaminerades ryggsäckar ha ett innehåll av erfarenhetsbaserade meriter utan att ens få tillträde? Jag frågar mig vidare hur blir det den dagen då den offentliga sektorn drabbas av stora pensionsavgångar? Tittar vi vidare på vad som händer med ungavuxna då de ställs utanför arbetsmarknaden inser vi snart de vinster, ett förändrat rekryteringssätt leder till. 

Usch på er rekryterare där ute! Ta ert ansvar och introducera våra ungavuxna där ute!

Over n out!


//

Sberg very tired!

Kommentarer
Postat av: madde

Håller med!!! Jag fick jobb igår som jobbcoach :) wihooo! Du låter som en jobbcoach btw :)



kramar!

2010-09-01 @ 09:37:43
URL: http://sadeyedladyofthelowlands.blogg.se/
Postat av: Sofia

Madde, JIPPPPI! Vad glad jag blir =). Tusen grattiskramar från mig! Nu ska jag fira dig ordentligt här:) Fram med fikan!!!

2010-09-01 @ 09:50:12
Postat av: madde

hahaha! jag firade med kinder bueno, så jävla god! lite té till det! skiter i frukosten och äter choklad. yeah!!!

kramar!

2010-09-01 @ 09:53:21
URL: http://sadeyedladyofthelowlands.blogg.se/
Postat av: Jessica

Detär ganska sjukt det där med platsannonser för precis som du skriver ska man har gedigen utbildning samtidigt som man ska mångårig erfarenhet. Man ska helst inte vara i familjebildningsåldern och man ska heller inte ha barn i dagis/skolåldern för då kan det bli många VAB-dagar..

Om man väl har blivit kallad på intervju ska man framhålla sina goda sidor men man får inte verka överlägsen eller skrytsam. Skicka in på alla intressanta platsannonser vet jag, sedan banar du vägen med din charm:)

2010-09-02 @ 22:11:44
URL: http://lantisliv.blogg.se/

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0