Jag har svårt...

för sanningar. Jag har svårt för människor som vet. Jag har alltid haft svårt för, eller lite ont av, människor som vet.

Hur kan någon veta?

Detta inlägget handlar inte om döden, men jag tar döden som ett exempel. 
Jag och björn brukar prata döden. Brukar och brukar, vi gör det ibland:). Ni vet... Vad händer efter döden?  Björn tänker inte så mycket på döden men om han måste så vet han att det blir svart när man dör och sen ingenting mera. Vaddå svart, säger jag, och blir frustrerad? Hur kan du veta det? Jag bara vet, säger Björn. Jag blir förbannad för att han kan inte veta. Vaddå, Marie som tror att allt blir vitt, har hon fel då, säger jag fortsättningsvis (det ligger ingen värdering i vitt eller svart, så som i ont och gott). Man får väl tro vad man vill, säger Björn och blir sur. Nu är vi båda sura.

Jag minns från att jag var liten att jag, då jag redan då, hade svårt för människor som visste. Jag minns att jag träffade en liten kille som var djupt troende. Inte bara troende. Han visste. Jag som alltid, även i vuxen ålder, ställde tusen frågor av nyfikenhet och spekulerade i hans vetskap. Jag försökte sticka hål på det han visste så säkert och inte jag. Det gick inte. Han visste. Jag minns att jag blev rädd för hans säkerhet. Hur kan någon veta? Vissa bara vet saker och är helt säkra. Man ifrågasätter inte det man vet. Man vet. När man vet, så vet man. Men om någon tror något annat, betyder det att den har fel? Eller kan vi alla veta, det vi vet, men ändå respektera varandra?

Från en som inte vet, men som tror ;).



Ps, finns det någon här som kan lära mig hur man anväder kommatecken? Jessica, om du ser detta... Please!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Vet inte om det är mig du menar men jag tog åt mig i alla fall hahaha. Säg bara till så ska vi ta en kurs i kommatering, det kostar en kopp kaffe hihi.

Ha det gott! Kram kram

2010-06-13 @ 01:30:40
URL: http://lantisliv.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det där var ett bra erbjudande:). Det nappar jag på!



Kram på dig!!

2010-06-13 @ 11:56:10
Postat av: Memmlis

Åh, blir också knäpp på personer som ska veta. De går inte att diskutera med, istället får man en föreläsning. Jag tror på att försöka förstå fenomen eftersom allt är relativt ändå. Min slutsats är att vetandet är en försvarsmekanism i en värld vi inte längre känner att vi förstår. Hehe, det låter lite rörigt ;P



KRAM

2010-06-15 @ 08:16:53
URL: http://litenstjerna.blogg.se/

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0