Tankar om att ge och ta… Sberg tänker till.

Visst är det mysigt när man kan hjälpa varandra. Att ge och att ta. Vi behöver alla både få ge och få ta och vi behöver alla varandra.



Vissa människor erbjuder ofta sin hjälp, andra mer sällan. Vem är du? Är du den som oftast hjälper eller den som oftast tar emot? Inte sällan har vi en viss fallenhet, en viss benägenhet, för någon roll av vad det gäller givande och tagande, även om vi alla generellt både ger och tar.



Du som oftast hjälper, tar du emot hjälp som erbjuds från andra? Då du gör det, tar emot hjälp från andra, hur upplever du då det? Du som sällan hjälper utan istället är den som tar emot, hur upplever du det, då du istället hjälper?



Den som ger blir ofta tackad och uppskattad. Man känner kanske själv att man har hjälpt till, man har uträttat något för någon, man behövs, man får ett tack och en viss glädje och tillfredsställdhet kan infinna sig av detta. Det känns bra att man har fått hjälpa till! Den som tar emot hjälp blir de facto hjälpt, en vinst i sig, men också ger mottagaren genom att ta emot någons hjälp. Givaren ges möjligheten att få hjälpa till med tillfredställelsen som jag beskrev ovan som följd.  En vetskap om detta, ger i sin tur också välbefinnande för mottagaren. Det är fint att få ge men också att ta emot. Man ger genom att ge, men man ger också genom att ta emot.


I vilken situation är du mest bekväm? Är du lika bekväm i båda rollerna, av att ge och ta, eller föredrar du det ena framför det andra? Tycker du om att hjälpa? Tycker du om att ta emot? När jag tittar på mig själv kan jag se att jag har lättare för det ena och lite svårare för det andra. Detta vill jag dock inte riktigt erkänna =P. Hur som helst när jag funderar på det här tycker jag att det är ganska kul. Jag ser mönster hos mig själv =). Tydligt kan man se att vissa har benägenhet för det ena men svårare för det andra. Det gäller väl oss alla. Eller?



Nu har jag skrivit om det här på ett ganska endimensionellt sätt. Fler variabler behövs för att ge en mer korrekt bild av en komplex verklighet. Företeelser som spelar roll för -och påverkar upplevelsen av att ge och ta kan vara vem givaren är, vem mottagaren är, relationen dem emellan och vad i hjälpen består osv.



I en förenklad och reducerad bild…



Vem är du? 



=P


 

En annan sak att fundera över är hur vi värdesätter den hjälp vi ger eller får och hur vi efter denna värdering återgäldar. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska återgälda någon hjälp man har fått... man vill ju gärna visa uppskattning med någon gest tillbaka till den som har givit något. En teori som behandlar detta är den såkallade utbytesteorin... Vi värderar ju alla olika, sätter olika värde på saker så ibland kan det bli ojämn utbyteshandel där den ena anser sig gått med vinst men den andre kan uppleva en förlust. Hur mycket en gest är värd är ju olika för oss alla beroende på vad vilka resurser vi har gott om osv. Ganska kul grej att fundera över för er som inte vet vad ni ska fundera på...


Kommentarer
Postat av: Mia

När man tar emot hjälp av andra kan man ibland känna sig lite som ett besvär. Så visst kan jag tycka att det är lättare att själv hjälpa. Kanske ska jag tänka som du säger att jag ger den andre något när jag tar emot hjälp =)Kanske underlättar det för mig då jag tar emot. Bra poäng där!

2009-11-14 @ 15:50:39

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0