Om att göra bedömningar av andra...

Ofta hör man kommentarer om andra där dessa beskrivs i ordalag som öppna eller slutna. Bedömningar och beskrivningar görs av personer som ytliga, personliga, privata, öppna, slutna, vågade eller återhållsamma. När vi gör detta, bedömer andra, gör vi det utifrån våra egna definitioner och det enda vi gör är att tala om oss själva, vi avslöjar oss själva. Låt oss tänka på att vara privat eller offentlig. Hur kan man veta att någon är privat utan att först ta reda på vad personen i fråga själv lägger i ordet privat? Man säger om vissa att de slänger ut hela deras privatliv och man frågar sig om denne inte har något privat överhuvudtaget. Vad vi väljer att lägga ut på offentlighetens arena eller tvärtom låter ligga gömt bakom scenens ridå, det privata, varierar. Jag minns när vi, under studietiden, skrev våra examensarbeten. Vissa valde att skriva själva, andra valde att skriva gemensamt. Bedömningar gjordes av de båda lägren. De som valde att skriva gemensamt kallade de som skrev själva modiga och de som skrev själva gjorde sina bedömningar fast där dessa i sin tur kallade de som skrev gemensamt modiga. Vi kan inte hävda att någon är privat utan att först ta reda på vad denne personen stoppar i sin privata ask (ask?! Vad fick jag det ifrån=p). Vi kan lika lite kalla någon modig utan att först ta reda på vad denne än rädd för. För visst är man modig när man gör något man är rädd för? Givetvis kan vi bedöma andra men bara utifrån oss själva. Jag kan kalla någon modig utifrån mina egna rädslor. Jag kan kalla någon offentlig utifrån min egen bedömning av vad som är privat för mig. Men jag kan aldrig prata om att någon annan är privat utan att veta vad denne kallar privat. Vi alla har något privat men innehållet av det privata är inte samma för mig som för dig. En en självklarhet kanske, men som man ofta ändå glömmer.


 


”Den där viker ut sig hej vilt. Har hon/han inget privat?”.

Man kan inte prata om att någon slänger ut sig utan att veta vad personen i fråga lägger i ordet privat.  Vi alla har privata och offenliga sidor men vad som ingår i det privata och offentliga varierar.  Vad jag kallar privat är inte nödvändigtvis vad du kallar privat.

=P

Nu var jag allt smart!


Kommentarer

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0