Jag sitter och tittar

Jag är hemma hos min mamma nu. Jag beskådar hur hon bygger en hönshage. Med hammaren i handen och spik i munnen bygger hon en hönsgård. Jag ser gården växa fram. Elsa sitter i vagnen brevid sin mormor. Själv sitter jag på ett behagligt avstånd, utan risk att bli inblandad.

Jag funderar på om mamma, när hon bygger hönshage, känner som jag, då jag klipper gräs hemma. Vi har en stor naturtomt med sten, gräs, mossa och skogsmark till underlag. Det är en stor utmaning att klippa gräset på tomten. Jag gillar det. Först tankar jag den gamla och mycket slitna gräsklipparen. Bensinen, jag häller i tanken, kommer från en gammal och rostig dunk. Det osar bensin. Jag gillar det. Jag skruvar på tanklocket och fattar ett stadigt tag om linan som man drar igång apparaten med. Det är svårt att greppa linan för handtaget, som man drar i, har gått av. Det är ett halvt handtag som skär in i handen då man drar. Jag gillar det. De första tio gångerna startar inte maskinen. Jag blir arg och svär lite fast egentligen gillar jag det. Jag upptäcker en flåsa i handen. Jag tror jag gillar det. Jag drar igen och nu startar gräsklipparen. Det är inget snack om att den startar. Nu ryker det så det är svårt att se framför sig. Jag drar på full shock. Det låter som om något ska explodera inom kort. Jag gillar det. Doften av bensin blandas med gräs och mossa. Jag kämpar av hela min kraft och tar i med varenda muskel i kroppen, för att få gräsklipparen att gå framåt. Jag känner mig självständig och fri. Jag tror att jag kan klättra över berg. Svetten rinner och musklerna ger sig till känna. Jag känner mig stark.

Jag tror att mamma, när hon bygger hönshage, känner som jag då jag klipper gräs.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hihi, vad härligt! jag har mest ångest när det kommer till gräsklippningen =)

2010-06-30 @ 21:43:58
Postat av: madde

men hallå! jag bytte cykeldäck alldeles själv igår. älskar också att känna mig självständig, jag tror att det är viktigt att inte behöva förlita sig på andra utan lära sig nya saker istället.

fan va duktiga vi är!



kram

2010-07-02 @ 19:27:45
URL: http://sadeyedladyofthelowlands.blogg.se/
Postat av: madde

btw, kvinnor kan! yeah!

2010-07-02 @ 19:28:12
URL: http://sadeyedladyofthelowlands.blogg.se/
Postat av: madde

skrev en kommentar innan men det kanske är semestern som gjorde att den inte registrerades hehe. skrev typ så här iaf:



men hallå! jag bytte bakdäck på min cykel för första gången igår. tycker att vi ska vara stolta över oss själva som istället för att be någon annan göra jobbet själva lär oss och sedan uträttar jobbet själva. tror att det är viktigt att man inte tar den enkla vägen utan verkligen lär sig något nytt. jag ska försöka lära mig något nytt varje dag. som igår, då lärde jag mig att byta cykeldäck och att man inte ska göra detta sittandes med ryggen mot solen... eh aj!

har btw inte kommit iväg till vattenland än...



kram!

2010-07-02 @ 22:32:01
URL: http://sadeyedladyofthelowlands.blogg.se/
Postat av: madde

jaha, så ser jag att kommentaren registrerats iaf. så framstår man som ett psyko...kul.

2010-07-02 @ 22:33:11
URL: http://sadeyedladyofthelowlands.blogg.se/
Postat av: Carro-The Lantismamma

STORT GRATTIS PÅ 1-ÅRSDAGEN SÖTASTE ELSA!!! Din födelsedag glömmer jag aldrig eftersom jag var med då jag jobbade! Både din mamma och pappar var fantastiskt duktiga! Härligt team!! Kramar Carro

2010-07-03 @ 13:02:04
URL: http://thelantismamma.blogg.se/
Postat av: Elma

Nice :) hoppas du har ett trevligt sommarlov ;) stora kramar :D

2010-07-03 @ 22:01:41
Postat av: Sofia

Madde, byta cykeldäck... wow! Hur gjorde du?



Tack Carro! Ja, tänk för ett år sedan! Vilket team vi var :). Jag fick världens mest underbara Elsa :) och en massa saft i alla dess färger :).



Tack Elma! Hoppas du har det bra också. Skönt med lite ledigt va? Många kramar :)!

2010-07-05 @ 10:09:42
Postat av: madde

jo, jag gav mig fan på att klara det. jag hittade en skiftnyckel modell mini som inte funkade. gick och svor över gården och förbannade att jag bara hittade knivar. sen hittade jag en tång och tog bort muttrarna och sen lirkade jag av däcket från ekrarna eller vad det heter. på med nya innerslangen som jag pumpat upp lite och sen på med ytterdäcket och sen en massa pill. shit blir helt nöjd när jag skriver om det :)



kram

2010-07-05 @ 10:26:39
URL: http://sadeyedladyofthelowlands.blogg.se/
Postat av: Sofia

Grymt säger jag!

2010-07-05 @ 11:48:59

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0