Vad gör du och vad gör du inte?


Visst är det så att vi placerar oss själva i fack precis så, som vi placerar andra. Det är tryggt och behändigt men processen kan också ibland vara begränsande. Med stämpeln vi sätter följer ett manus av vad vi gör eller inte gör, vad vi säger eller inte säger, vad vi gillar eller vad vi inte gillar, det blir en självuppfyllande profetia. De handlingsmöjligheter som inte ingår i vårt manus faller bort. Tillvaron kan upplevas lite tråkig och inskränkt. Visst är det så att vi identifierar oss med olika saker och utifrån den bild vi har följer olika aktiviteter, kanske också vilken bil du kör eller vilka kläder du bär.




"Jag gör inte det, jag är inte en sån".




För någon vecka sedan var jag och kallbadade i havet. Jag var livrädd när jag klev in på badet. Steget in till badet var ett steg ut på okänd mark. Jag mötte en dam som satt spritt språngande naken och solade på en bänk i minusgrader. Damen hade ett stramt uteseende. Hon var mager, hennes kotor på kroppen stack ut och hennes bröst var tomma. Hon hade håret uppsatt i en stram knut på hjässan. För mig såg hon ut som en typisk sektmedlem, sträng och stram. Jag såg i min fantasi hur den strama damen skulle komma mot mig naken med  basturis i nypan. Hon skulle piska och tukta mig. Jag kände mig livrädd för kvinnan men samtidigt var jag nyfiken. Hur var hon, Hur hamnade hon här, brukade hon alltid ha knut? Jag gick förbi livrädd och stel men nyfiken. Kvinnan log, jag tolkade leendet som ett välkommen till sekten-leende. Livlig fantasi? Jag gick förbi och vidare in i bastun. Jag satte mig på en rad högt upp. Jag satt stelt tryckt upp mot väggen med axlarna uppdragna till öronen. Men med en fantastik vy ut över ett gnistrande iskristallhav sjönk mina axlar långsamt ner till en hälsosam nivå.





Vad har du för bild av dig själv?
Fundera över om bilden du har på något sätt begränsar dig?
Finns det för något som du inte kan se dig själv göra bara för att du inte är sån?
Fråga dig om du ändå inte ska testa att göra det där som du inte gör, just för att du inte är sån.





Att ta sig utanför de där fyra ramar som man omger sig med kan vara otroligt uppfriskande, för mig var vinterbadet en sån uppfriskande upplevelse, man sätter bollen i rullning, ramarna flyttas fram och ändrar skepnad.




Obs!

Smal kvinna med stram knut på hjässa i kallbad = sektmedlem. I´m sure =P



Kommentarer

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0