Attributionsteorier...

Attributionsteorin behandlar vårt behov av att orsaksförklara oss själva och vår omgivning, detta för att uppleva kontroll och förutsägbarhet. Det är ganska spännande att fundera på hur vi kan tillskriva en och samma situation olika och hur olika konsekvenserna blir av vår attribution. Det är också ganska intressant att fundera över de fel man gör när man bedömmer andra, sig själv eller vilka attributionsmönster man använder. Det sägs att vi i vår bedömning antingen tillskriver händelser interna (personliga) orsaker eller externa (situationella). Ofta gör vi fel i vår bedömning, genom att tillskriva alltför stor makt till personliga interna orsaker på bekostnad av de situationella när vi bedömmer andra, "han beteer sig så för att han är sån". Ofta gör vi tvärtom då vi bedömmer oss själva, "jag gjorde som jag gjorde pågrund av situationen". Hur vi attribuerar påverkas i stort av vår motivation.

Har du en bra självbild är du i regel motiverad att behålla denna. Din motivation att behålla din bild av dig själv motvierar dig att attribuera på ett visst sätt (jag skriver befintlig självbild för ofta vill man bekräfta den bild man har av sig själv, oavsett om den är bra eller dålig):

Attributionsstil vid possitiv självbild:

Dina misslyckanden tillskrivs externa orsaker.

Jag fick inte jobbet för att de var inkompetenta bedömmare. Jag fick inte jobbet för att jag var sömnlös inatt. Jag utför mitt jobb dåligt därför att jag har fått oklara arbetsuppgifter.

Dina lyckanden tillskrivs interna orsaker:

Jag fick jobbet för att de såg hur bra jag är!


Attributionsstil vid negativ självbild:

Dina misslyckanden tillskrivs interna orsaker:

Jag fick inte jobbet för att jag är usel. Jag fick inte jobbet för att de såg hur dålig jag är. Jag utför mitt jobb dåligt därför att jag är inkompetent.

Dina lyckanden tillskrivs externa orsaker:

Det var ren slump att just jag fick jobbet.


Utfallet och resultatet av våra attributioner blir olika beroende hur vi tillskriver orsaker. Vad man kan fundera över är hönan och ägget. 


Vår självbild och månende påveras av vår attributionsstil, frågan är vad som kommer först, vår självbild eller vår attributionsstil?


Hur bedömer du andra, gör du det med inre eller yttre attributioner? Hur bedömer du dig själv? Attribuerar du självfavoriserande eller självsjälpande? :) Hittar du något mönster eller attributionsstil?



Jag skriver slarvigt och inte korrekt så läs det jag skriver med en nypa salt (eller två). Jag har gjort en komplex bild simpel men bara för kul. Hahaha, visst får man göra det när man inte går i skolan?

Kommentarer
Postat av: madde

haha, åh detta läste jag om när jag läste psykologi på min utbildning, men allt var på engelska. man får göra allt när man inte går i skolan :) och när man gick i skolan så fick man också göra allt, man får hitta ursäkter :)



kram

2010-11-09 @ 22:01:23
URL: http://sadeyedladyofthelowlands.blogg.se/
Postat av: sofia

Ja, tänk vad man har tragglat alla dessa teorier :) Kram!

2010-11-12 @ 16:16:04

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0