Vad tycker ni om omdömen från lågstadiet?

Som ni vet så sätter man omdömen på elevers prestationer redan på lågstadiet. Vad anser ni om detta? Själv är jag emot i nuläget. Jag tänker att det alltför lätt kan gå illa med tidiga omdömen och hanteringen av dessa. Detta av flera anledningar. Ett stort ansvar ligger på lärare som får sätta och ta emot omdömen och ett stort ansvar ligger också på föräldrar vid hanteringen. Hur kan detta satta omdömet komma att påverka eleven i en så tidig ålder? Hur kan det satta omdömet komma att påverka synen eleven har på sig själv och själva bemötandet från andra? Kan en förförståelse av någon/något påverka framtidens utslag? Det vore ju dumt om de små tidigt i livet placerades i ett fack som senare kan komma att förfölja dem. Man ser lätt hur en stereotyp  
skulle kunna bildas utifrån detta där en stämpel sätts som vidare leder till en självuppfyllande profetia.

 Är eller kan tidiga omdömen vara ett led i denna anda?

Läs om Rosenthals experiment


Hur tänker ni?

Vad lägger ni i den positiva vågskålen? Den negativa?

Vilken väger tyngst?


Låt mig få höra er mening!


Ett snabbt skrivet inlägg färgat, enögt och slarvigt men ni får har överseende. Elsa sover och jag ska uträtta mycket på denna tid =P.

Låt inte ett betyg tala om ditt värde! =P



Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag är lite kluven till det här med omdömen redan från första klass. Det vill till att de är anpassade efter barnet och där barnet befinnner sig kunskapsmässigt så att det inte blir en stämpel redan från början. I Vedum där Alva går har de formulerat de olika målen som barnen arbetar med och de färglägger hur långt barnen har kommit. På så vis behöver det inte bli att barnen känner sig mindre duktiga eller att det står att de inte har klarat en viss del. Jag var på en skola och arbetade där de hade olika kravnivåer och lärarna kryssade i rutor som talade om ifall barnen hade klarat dem eller inte...som sagt jag är kluven.

2010-03-03 @ 16:09:23
Postat av: Jessica

Jag är lite kluven till det här med omdömen redan från första klass. Det vill till att de är anpassade efter barnet och där barnet befinnner sig kunskapsmässigt så att det inte blir en stämpel redan från början. I Vedum där Alva går har de formulerat de olika målen som barnen arbetar med och de färglägger hur långt barnen har kommit. På så vis behöver det inte bli att barnen känner sig mindre duktiga eller att det står att de inte har klarat en viss del. Jag var på en skola och arbetade där de hade olika kravnivåer och lärarna kryssade i rutor som talade om ifall barnen hade klarat dem eller inte...som sagt jag är kluven.

2010-03-03 @ 16:09:42
Postat av: Sofia

Tack för inlägget! Kul när någon deltar i mina små debatter =P Nu får fler röster ge sig till känna! =)

2010-03-03 @ 18:16:12

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0