Någon Annanstans

Efter fem timmars bilfärd kom vi fram, fram till någon annanstans. Jag satte nyckel i låset och klev in till ett hem, någon annanstans. Jag gick runt och tittade. Tankar tog vid över hur hemmet och livet kunde te sig här, någon annanstans. Jag försökte fånga livet av de som kallar hemmet någon annanstans, hem. Jag möttes av en hall fylld av foton. Foton som vittnade om sommar och hav, älskade barn, värme och kärlek. Jag gick vidare in till vardagsrummet. Jag möttes av konstprydda väggar. Länge tittade jag på de dukmålade tavlorna, som hängde längs väggarna. Jag satte mig i soffan och sneglade ut mot köket. Ett stort matsalsbord med pampiga stolar och en lika stor och pampig julduk, gav mig en syn av sena middagar. Jag såg några flaskor rött och ett skåp, fyllt av porslin. Jag satt i soffan och såg för mig hur det pratades runt bordet. Vad pratar de om, där de sitter runt bordet? Vilka är de som sitter där? Jag såg också en mamma, som efter jobbet och hämntning från skola, åt kvällsmat med sina barn. Jag fann en almanacka fulltecknad av möten, resor, bokade tandläkartider och barnaktiviteter som avslöjar hektiskt liv, långt bort från mitt eget men samtidigt så likt, så exotiskt men vardagligt. Min nyfikenhet av livet någon annanstans, tog mig vidare in i sovrummet. Den luxurösa sängen som jag möttes av, var prydligt bäddad och vittnade om ett liv annat än mitt. På natduksborden låg tjocka böcker. Sängen var bäddad mycket prydligt och nertill låg stora handukar. De doftade nytvättat och fräscht. Jag satte mig på sängen och njöt av doften som virlvlade upp från handukarna. Jag insöp atmosfären. 




Jag ser ett mixat hem, ett uppblandat hem, blandat av tidsepokrar, påbörjade, avslutade och pågående relationer. Jag tänker mig ett liv fyllt av andras liv och erfarenheter. Jag ser framför mig en stor gryta, en kittel som hänger över öppen eld. Olika liv och ingredienser har slängts i grytan, där innehållet har rörts ihop och skapat en soppa full av styrka och smak. Jag tänker på hur olika, men ändå lika, våra liv ser ut. Jag dricker en klunk av kaffet i någon annans mugg, någon annanstans.


//


Någon Annanstans.


Kommentarer
Postat av: Malin , Din syster <3

Vackert du skriver Fia <3 Jag ger mej sjuttsingen på att fastera Trydet har det kalasmysigt där hemma. Nästa gång är det vi som drar dit! <3

2010-12-03 @ 11:47:16
URL: http://malinsmirakel.blogg.se/
Postat av: Anonym

fint... vad fint du skriver sofia!

2010-12-05 @ 16:43:51
Postat av: Sofia

Ja, ibland vaknar poeten i Sberg! Visst har jag sagt att det finns många i en?

2010-12-05 @ 21:36:17
Postat av: Faster Trude

Ar du saker pa att det var hemma hos mig du var?? Hahaha...tack for lan av ert underbara hus. Jag stortrivdes och njot av lugnet och av att titta ut pa snofyllda akrar. Det far vi ju gora igen ;-) puss och kram Soffi och ha en underbar dag!

2010-12-06 @ 12:00:38
Postat av: Sofia

Trude, det gör vi om :)!



Puss!

2010-12-06 @ 20:22:28

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0