Fredagsdessert! Vit chokladmousse med hallon -och rabarberlager

Denna fredag består av ännu en dessert från tv4:s program: halv åtta hos mig. Vi ska göra desserten ikväll och sen kommer en recension. 


Vit chokladmousse med hallon -och rabarberlager


 Foto tv4

Antal portioner: 4
Färdigt på: 30 min
Ingredienser

Maränger
4  st äggvitor 
2.5 dl florsocker
några hallon
1 krm vinäger

Vit chokladmousse
200 g vit choklad
1 st ekologiska ägg
2 dl eko vispgrädde

Hallon- och rabarberlager
2 dl skogshallon (eller andra hallon)
0.5 dl socker
6 st stänger rabarber skurna i bitar
2 msk Sauternes
1 dl vatten
1 dl socker
0.5 msk agar agar
1 st vaniljstång

Gör så här

1. Maräng: Sätt ugnen på 100 grader. Skrapa ur en skål med en halv citron och tvätta sedan ur skålen med vatten och torka helt torrt. Vispa 4 äggvitor till hårt sku. Vänd ner 1 krm vinäger. Fortsätt vispa och häll långsamt i florsocker, lite i taget samt hallonen, låt dem krossas. Spritsa ut små toppar och lägg på smörat och mjölat bakplåtspapper. Sätt in i ugnen bakplåtspapper i 2 timmar. Stäng av ugnen och låt kallna. Detta blir många maränger, lägg undan och spara i två veckor till glasen eller liknande

2. Vit chokladmousse: Smält vit choklad i vattenbad. Vispa 1 ägg och vispa sedan långsamt i chokladen. Vispa 2 dl vispgrädde. Vänd i grädden i chokladsmeten. Sätt in i kylen.

3. Hallon- och rabarberlager: Koka hallon och socker i cirka 5 minuter och rör om. Låt kallna och häll upp i fyra vinglas. Skär rabarber och koka i 5-10 minuter i vatten och socker. Skrapa en vaniljstång och ha i den kokande rabarbern. Häll i sauternes. Häll i agar agar enligt förpackningen, koka 2-3 minuter och låt sedan svalna.

4. Sammanställning: Häll först i skogshallonen och sedan vit. Chokladmousse. Avsluta med rabarberlagret. Toppa med en maräng och några hallon. Torka av kanter efter ev spill. Ställ in i kylen.


Kommentarer
Postat av: Frida

Ååååå va det ser gott ut! Väntar på recensionen. Så länge får du en härlig video att kolla på http://www.youtube.com/watch?v=4-94JhLEiN0 Kolla på den! Kram så länge

2009-10-16 @ 19:07:22
Postat av: Sofia

Åh, vilken härlig video! Gifter jag mig nån gång ska det banne mig vara så!!! =D Kram på dig!

2009-10-16 @ 21:16:35

Glöm inte att skriva ett par rader!

Jag heter::
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hälsa på mig här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0